امنیت مطلق از دیدگاه اسلام به عنوان امری مطلوب شناخته می‌شود و انسان به طور فطری و طبیعی در تلاش برای کسب و تامین آن است.

خادمان آگاهی حافظ امنیت زائران حرم مطهر رضوی

به گزارش قدس آنلاین، تأمین امنیت اجتماعی یکی از مهم‌ترین اقسام امنیت همواره مد نظر جوامع بوده است، زیرا جامعه‌ای به رشد و شکوفایی می‌رسد و از نظر اقتصادی رشد می‌کند که در آن امنیت اجتماعی تامین باشد، تأمین امنیت حجم عظیم زائران امام رضا(ع) که از قومیت‌های مختلف برای زیارت امام رضا(ع) می‌آیند همواره یکی از دغدغه خدمتگزاران بارگاه رضوی بوده است. به بهانه هفته نیروی انتظامی یکی از مهمترین نهادهای تامین امنیت در جامعه با سردار حمید فهیمی‌راد مدیر آگاهی حرم مطهر گفتگویی داشته ایم که در ادامه می خوانید.

• مدیریت آگاهی حرم مطهر با چه هدفی تشکیل شده و چه وظایفی بر عهده دارد؟
تاریخچه تشکیل آگاهی حرم به سال‌های قبل از انقلاب که تحت عنوان کشیک خانه خدام فعالیت می کرد، برمی گردد. کشیک خانه خدام مأموریت برخورد با مجرمان را داشت. بعد از انقلاب اسلامی ارگان‌های شهربانی و کمیته انقلاب اسلامی به صورت مشترک در حرم مطهر برای برخورد با مجرمان انجام وظیفه داشتند و البته طبیعی است هر مکانی دارای تراکم جمعیت باشد، افراد سود جو و مجرم در آن مکان‌ها تمرکز خواهند داشت و به اهداف سوء و مجرمانه خود می‌پردازند. اما با توجه به حساسیت و ضرورت‌هایی که مسئولان برای این مکان جهت تخصصی عمل کردن هرچه بیشتر در خصوص مقابله با جرم و مجرمان تشخیص دادند، در سال ۱۳۶۵ عملا دفتر آگاهی حرم مطهر تشکیل شد و در سال ۱۳۸۰ دادگاه ویژه حرم مطهر برای برخورد جدی تر با خاطیان شروع به کار کرد. در سال ۱۳۸۳ عملا آگاهی حرم به اداره آگاهی حرم ارتقاء یافت و پس از ۱۲ سال تلاش و جدیت در سال ۱۳۹۵ با توجه به حساسیت و نیاز به مأموریت جدید و توسعه آگاهی، اداره آگاهی به مدیریت آگاهی حرم مطهر ارتقاء یافت.

• چه بخش‌هایی در مدیریت آگاهی حرم مطهر خدمت‌رسانی می‌کنند؟
وظایف مدیریت آگاهی حرم مطهر در سه اداره اطلاعات و پیشگیری و کشف جرم، اداره تجسس و تحقیق با محوریت پیگیری امور حقوقی و کیفری زائران و مجاوران و اداره فوریت‌های اجتماعی و انتظامی و امور مشاوره قابل تفکیک است.
اداره اطلاعات و پیشگیری و کشف جرم، مأموریت دارد با به‌کارگیری نیروهای رسمی آگاهی حرم مطهر و همکاران خادمیار خانم و آقا که آموزش‌های ویژه دیدند، در جهت جلوگیری از وقوع جرم در حرم مطهر اقدام کنند. نیروهای این بخش با لباس فرم و اتیکت که قابل شناسایی هستند در صحن‌های مقدس و رواق‌های مبارکه و تمام نقاط حرم مطهر به صورت علنی و میدانی و لسانی تذکرات و توصیه‌های لازم را در خصوص حفظ و نگهداری از اموال به زائران یادآوری می‌کنند. تعدادی از نیروهای آگاهی و خادمیاران خانم و آقا هم برای پیشگیری جرائم احتمالی با لباس شخصی که عمدتا هم از شاغلان و یا بازنشستگان ارگان‌هایی که با مأموریت آگاهی آشنا هستند تحت عنوان نیروهای ویژه در راستای شناسایی، دستگیری و تشکیل پرونده و تحویل مجرم به مراجع قضایی انجام وظیفه می‌کنند.
اداره تجسس و تحقیق با محوریت پیگیری امور حقوقی و کیفری زائران و مجاوران مأموریت دارد با تحقیق و بازجویی از مجرمان و همچنین شناسایی همدستان آن‌ها و اخذ اطلاعات و اظهارات مالباختگان در خصوص شیوه سرقت، بررسی اعلام سرقت‌ها در جهت مشخص کردن مکان و زمان آن اقدام و همچنین پیگیری پرونده‌ها تا زمان استرداد اموال به مالباخته انجام وظیفه کند.
اداره فوریت‌های اجتماعی و امور مشاوره این مدیر نیز مأموریت رسیدگی به امور افرادی را که به دلایل مختلف از کانون خانواده جدا شدند دارد و با ارائه خدمات مشاوره‌ای، گفت‌وگو با خانواده و سعی در جهت حل مشکلات آنان در چارچوب مقررات در صورت نیاز با اعزام آسیب دیدگان به ارگان‌های مسئول مانند بهزیستی و شهرداری، شیر خوارگاه و... جهت اقدام لازم معرفی می‌کند.

• توصیه مدیریت آگاهی حرم مطهر به زائران بارگاه رضوی چیست؟
هر جا تمرکز جمعیت وجود داشته باشد، طبعا مجرم یا سارقان در کمین خواهند بود تا به هدف خود برسند، در همین راستا در جهت پیشگیری از وقوع سرقت و جرم از همه زائران و مجاوران تقاضا می کنیم به توصیه های همکاران آگاهی و خدام و خدمتگزاران حرم مطهر توجه ویژه داشته باشند و در حین سفر و مشرف شدن به حرم مطهر مواردی که عنوان می شود را مد نظر قرار داده و به افراد خانواده و همراهان نیز یاد آوری و تذکر دهند.
لازم است زائران گرامی قبل از تشرف به حرم مطهر پول و اشیاء قیمتی خود را به دفتر هتل و میهمانپذیر بسپارند و در هنگام تشرف به حرم مطهر از همراه داشتن کیف دستی، انواع دوربین عکاسی و فیلم برداری خودداری نمایند و در صورت نیاز به وجه نقد جهت خرید و قبل از تشرف به دفاتر امانات نقدی در مبادی ورودی و داخل حرم مطهر تحویل داده و رسید دریافت کنند.

زائران در هنگام تشرف با توجه به ازدحام جمعیت به لحاظ جلوگیری از گم شدن اطفال و ایجاد نگرانی، مراقب فرزندان خود باشند. هیچ شیئی و وسیله ای را حتی برای زمان کوتاه به کسی که او را نمی شناسند به امانت ندهند. از بیرون آوردن پول و اشیاء قیمتی خود در اماکن شلوغ که موجب ایجاد موقعیت برای افراد فرصت طلب می شود خودداری کنند. از قراردادن گوشی موبایل و کیف پولی و ... در دید دیگران خودداری تا مورد آسیب و سرقت قرار نگیرند. در صورت روبه رو شدن با افراد مشکوک یا مزاحم فورا مراتب را به خادمین حرم مطهر یا دفاتر آگاهی حرم مطهر در صحن هدایت اطلاع رسانی کنید.
در صورت وقوع جرم سرقت یا هر آسیب دیگر در داخل حرم مطهر بلافاصله مدیریت آگاهی حرم مطهر را مطلع نمایند تا خادمان آگاهی به وظیفه تخصصی خود برای پیشگیری و کشف جرم عمل کنند. در اماکن زیارتی و تفریحی و توریستی و ... از افراد ناشناس و مشکوک خوراکی و نوشیدنی قبول نکنید. زائران در هنگام فریضه نماز و زیارت مراقب اطفال، کیف و تلفن همراه شان باشند و به صرف همزبانی و همشهری بودن به افراد ناشناس اعتماد نکنند.

منبع: آستان نیوز

پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.